„Glottodydaktyka kiedyś, dziś i jutro”

 
 
Projekt uhonorowany prestiżowym europejskim certyfikatem European Language Label (Europejskim znakiem innowacyjności w dziedzinie nauczania
i uczenia się języków obcych).
 
 
Organizatorki i realizatorki projektu: Zakład Dydaktyki i Metodyki Nauczania Języków Obcych
prof. Barbara Skowronek,
dr Luiza Ciepielewska-Kaczmarek,
dr Gabriela Gorąca-Sawczyk, 
dr Joanna Kic-Drgas,
mgr Agnieszka Świrko,
mgr Barbara Myczko.
 
Goście:
mgr Katarzyna Arciszewska z Wydziału Studiów Edukacyjnych,
dr Natascha Jourdy z Lycée Evariste Galois w Beaumont-sur-Oise,
dr Sabrina Ballestracci z Uniwersytetu we Florencji.
 
Termin realizacji: 26-27.03.2012
 
Opis projektu:
 
Przygotowania projektu trwały cztery miesiące, natomiast warsztaty dwa dni, tj. 26.03-27.03.2012 i odbyły się w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UAM w Poznaniu. 
 
Po uroczystym otwarciu przez Panią Prof. dr hab. Barbarę Skowronek oraz przedstawieniu przez doktorantkę Barbarę Myczko, w jaki sposób odbywa się kształcenie nauczycieli języków obcych w Instytucie, rozpoczęły się pierwsze warsztaty. 
 
 
Podczas zajęć prowadzące, pani Joanna Kic-Drgas oraz pani Agnieszka Świrko wraz z zaproszoną nauczycielką, panią Joanną Krzyżanowską, zapoznały studentów z szerokimi perspektywami, jakie daje przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela języka obcego, zarówno w szkołach każdego szczebla, jak również z różnymi uczniami (z dysfunkcjami, niepełnosprawnościami, seniorami). 
 
Kolejne warsztaty były okazją do poznania metod pracy z filmem. Dr Natascha Jourdy i dr Gabriela Gorąca-Sawczyk nieprzypadkowo zaproponowały film „Tamta strona ciszy” Caroliny Link. Dobór filmu uzasadniony był tematyką (problem niepełnosprawności, nieodkrytych talentów), która okazała się dla studentów ciekawa i była impulsem do rozważań na temat możliwości jego dydaktyzacji.
 
Następny warsztat pani mgr Katarzyny Arciszewskiej poświęcony był istocie mowy ciała nauczyciela języka obcego. Studenci nie tylko otrzymali praktyczne wskazówki, jak „mówić” do uczniów, lecz także mogli wypróbować rozmaite gesty.
 
Kolejne zajęcia prowadzone przez dr Luizę Ciepielewską-Kaczmarek stanowiły niemałe wyzwanie dla studentów, którzy po zapoznaniu z najnowszymi trendami w nauczaniu na etapie wczesnoszkolnym mieli okazję w praktyce pracować z zaproszonymi dziećmi ze Szkoły Waldorskiej nad słownictwem zaczerpniętym z opowiadania Erica Carle „Die kleine Raupe Nimmersatt”. 
 
Następne spotkanie poprowadziła dr Sabrina Ballestracci, która podkreśliła zalety pracy z tekstami autentycznymi na zajęciach z języka obcego. Podczas warsztatów prowadząca nawiązywała do swoich doświadczeń z pracy nad tekstami ze studentami we Florencji. 
 
Zajęcia pani Barbary Myczko, wieńczące całe przedsięwzięcie, dotyczyły trudności, jakie może napotkać nauczyciel wyjeżdżający do obcego mu kraju, by nauczać języka obcego oraz sposobów radzenia sobie z nimi. Prowadząca opierała się na swoich doświadczeniach nauczyciela języka angielskiego w Kirgistanie.
 
Projekt zakończył się dyskusją i ewaluacją.
 
Opinie studentów po projekcie:
 
Szczególnie podobały mi się warsztaty, dające możliwość praktycznego przygotowania ćwiczeń dydaktycznych i materiałów (S1)
 
Podobała mi się ta praca z dziećmi, gdyż mogłam sprawdzić się w roli nauczycielki (S2).
 
Dobra organizacja, wiele ciekawych osób i tematów. Bardzo lubię poznawać nowe kultury i poznawać sposoby prowadzenia zajęć przez cudzoziemców (np. Pani dr z Włoch) (S3)
 
Forma zajęć i ogólne nieskrępowanie bardzo mi się podobały, myślę, że taka atmosfera buduje więź między osobami i bardzo ułatwia kontakt, wyrażanie swojego zdania (S4).
 
 
 
 


Kontakt
Wydział Neofilologii
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM
al. Niepodległości 4,
61-874 Poznań
                             
Sekretariat
tel. +48 61 829 29 25
fax. +48 61 829 29 26
                             
Webmaster
Mateusz Ławniczak
mateusz@amu.edu.pl
                             
Media społecznościowe