dr Paweł Rybszleger

Telefon:
0618292909
 
E-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
Aktualne stanowisko i funkcje:
Adiunkt, administrator stron internetowych Zakładu
 
Podstawowe dziedziny badań naukowych:
Językoznawstwo stosowane w zakresie lingwistyki tekstu oraz pragmatyki lingwistycznej, komunikacja interkulturowa, mediolingwistyka (język Internetu, media społecznościowe, dziennikarstwo społeczne)
 
Wykształcenie:
- 1994-1999 studia magisterskie w Katedrze Glottodydaktyki, a następnie Katedrze Glottodydaktyki i Translatoryki UAM w zakresie Lingwistyki Stosowanej
- 2000-2005 studia doktoranckie w Katedrze Glottodydaktyki i Translatoryki UAM
- 13.05.2005 obrona rozprawy doktorskiej pod tytułem "Elliptische Konstruktionen im gesprochenen Deutsch in der Talk-Show als Textsorte" (promotor: prof. dr hab. Izabela Prokop)
- od 2005 adiunkt w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UAM w Poznaniu
 
Dydaktyka:

W semestrze letnim 2014/2015: język niemiecki w biznesie (II rok studiów stacjonarnych licencjackich), praktyczna nauka języka niemieckiego na kierunku filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną (I rok studiów stacjonarnych licencjackich).
 
Pobyty badawcze:
- Stypendium naukowe na Christian-Albrechts-Universität zu Kiel w Kilonii (X-XI.2014)
- Krótkie pobyty badawcze (program Erasmus) na Philipps-Universität w Marburgu (2008, 2009, 2010, 2011, 2013)
- Krótkie pobyty badawcze (program Erasmus) w Halle (2009) i w Erfurcie (2011)
 
Współpraca międzynarodowa:
- współudział w międzynarodowym projekcie naukowo-dydaktycznym POLDI (wraz z pracownikami Philipps-Universität w Marburgu) w latach 2009-2011 (współfinansowanie ze środków DAAD)
- współpraca przy realizacji projektu naukowo-dydaktycznego "Polsko-niemiecki tandem elektroniczny" pomiędzy Instytutem Lingwistyki Stosowanej a Sprachenzentrum der Technischen Universität Darmstadt (realizacja projektu w ramach zajęć dydaktycznych: semestr zimowy 2013/2014) 
- przygotowanie projektu naukowo-dydaktycznego "Powstanie Warszawskie: wspólne poszukiwanie śladów po 70 latach" (wraz z pracownikami Philipps-Universität w Marburgu); realizacja w maju 2014 (projekt współfinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej)
 
Spis publikacji:
 
Monografie:
Rybszleger, P. (wraz z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Schmidt-Bernhardt, A.; Stork, A.) 2011, Deutsch-polnische Entdeckungen. Projektarbeit zur Förderung interkultureller Kompetenz in Schule und Studium. Theoretische Grundlagen und praktische Lernmaterialien. Marburg: Tectum Verlag.
Rybszleger, P., 2009, Elliptische Konstruktionen im gesprochenen Deutsch in der Talk-Show als Textsorte. Poznań: UAM.
 
Artykuły:

Rybszleger, P., 2016, Diskursive Konstituierung von Wissen in onlinebasierten Social Media Plattformen. W: tekst i dyskurs – text und diskurs 9, 2016, 85-102.
Rybszleger, P., 2014, Pictorial an Textual Communication within the Scope of Citizen Journalism in Social Media. W: A. Benedek, K. Nyiri (eds.), The Power of the Image. Emotion, Expression, Explanation (Series: Visual Learning. Volume 4), Frankfurt am Main i in., 87-97.
Rybszleger, P., 2014, Soziale Medien als multimodale Communities of Practice. W: G. Antos, R. Opiłowski, J. Jarosz (Hrsg.), Sprache und Bild im massenmedialen Text. Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und polnischen Kommunikationsraum (Reihe: Breslauer Studien zur Medienlinguistik/Wrocławskie studia z lingwistyki mediów), Wrocław-Dresden, 287-298. 
Rybszleger, P. (z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Stork, A.), 2014: Integrative Hörverstehensentwicklung mit Hörbüchern. In: Zielsprache Deutsch 41 (Heft 2/2014), 3, 49-61.
Rybszleger, P., 2014, "Der Künstler ist anwesend": digitale Präsentationen der Netzkunst als textuell-bildliches Gefüge. W: E. Żebrowska, M. Jaworska, D. Steinhoff (Hrsg.), Materialität und Medialität der sprachlichen Kommunikation. Akten des 47. Linguistischen Kolloquiums in Olsztyn 2012 / Materiality and Mediality of Linguistic Communication. Proceedings of the 47th Linguistics Colloquium, Olsztyn 2012, Frankfurt am Main i in., 321-333. 
Rybszleger, P., 2013, Bilder, Ikonen und Falschlogos in vernetzten Communities. Zur Rolle des bildlichen und Text-Bild-Beziehungen für die heutigen Internetuser. Fallbeispiel: Internetmeme. W: E. Knipf-Komlosi, P. Öhl, A. Peteri, R.V. Rada (Hrsg.), Dynamik der Sprache(n) und der Disziplinen. 21. internationale Linguistiktage der Gesellschaft für Sprache und Sprachen in Budapest (Budapester Beiträge zur Germanistik 70), 395-401.
Rybszleger, P., 2013, Persuasive Mittel in der Kommunikation der Netzgemeinschaften. Online-Communities und ihre persuasive Kraft. W: D. Kaczmarek, J. Makowski, M. Michoń, Z. Weigt (Hrsg.), Felder der Sprache, Felder der Forschung. Lodzer Germanistikbeiträge. Sprache, Kommunikation, Kompetenzen. Łódź, 114-125.
Rybszleger, P. (z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Stork, A.), 2013, Hörbücher: Möglichkeiten des Einstzes im DaF-Unterricht. W: F. Grucza, Jianhua Zhu (Hrsg.), Publikationen der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG). Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Warschau 2010. Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. Band 19, Frankfurt am Main i inne, 209-214.
Rybszleger, P. (z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Schmidt-Bernhardt, A.; Stork, A.), 2013, Interkulturelles Lernen im Rahmen eines polnisch-deutschen Kooperationsprojektes (Poznań-Marburg). W: F. Grucza, Jianhua Zhu (Hrsg.), Publikationen der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG). Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Warschau 2010. Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. Band 19, Frankfurt am Main i inne, 15-19.
Rybszleger, P., 2013, Interobrazowość i intertekstualność w tekstach i obrazach w Sieci - próba zdefiniowania pojęć. W: A. Radomski, R. Bomba (ed.), Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe media / Kultura 2.0, E-Naukowiec, Lublin (publikacja dostępna nieodpłatnie pod adresem: http://e-naukowiec.eu/zwrot-cyfrowy-w-humanistyce/), 101-114.
Rybszleger, P. (z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Janachowska-Budych, M.), 2013, Unterrichtsmaterialien in der DaF-Lererausbildung kreativ und interkulturell entwickeln lassen am Beispiel der Didaktisierung von Erinnerungsorten. W: E. Wąsikiewicz-Firlej, H. Lankiewicz (ed.), From Classroom To Workplace: Advances In Applied Liguistics (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa Im. Stanisława Staszica), Piła, 47-58.
Rybszleger, P., 2013, WWW-basierte soziale Netzwerke und Fremdsprachenlernen.Deutschsprachige Lerner-Communitys und ihre Rolle in der Förderungder interkulturellen kommunikativen Kompetenz. W: S. Chudak (Hrsg.), Fremdsprachenunterricht - omnimedial? (Reihe: Posener Beiträge zur Germanistik), Hamburg, 167-177.
Rybszleger, P. (z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Schmidt-Bernhardt, A.; Stork, A.), 2012, "Es war anstrengend und kräfteberaubend, den anderen zu verstehen und auf ihn einzugehen" - interkulturelles Lernen anhand urbaner Raumkonzepte. W: S. Adamczak-Krysztofowicz, A. Stork (Hrsg.), Multikompetent - multimedial - multikurturell? Aktuelle Tendenzen in der DaF-Lehrerausbildung (Reihe: Posener Beiträge zur Angewandten Linguistik; Herausgegeben von Waldemar Pfeiffer), Frankfurt am Main, 277-288.
Rybszleger, P., 2012, "Wir begrüßen Sie herzlich auf unserem Angebot für Schulen" - Über die Rolle und Zukunft von Diskussionsforen und virtuellen Communitys in der heutigen DaF-Lehrerausbildung. W: S. Adamczak-Krysztofowicz, A. Stork (Hrsg.), Multikompetent - multimedial - multikurturell? Aktuelle Tendenzen in der DaF-Lehrerausbildung (Reihe: Posener Beiträge zur Angewandten Linguistik; Herausgegeben von Waldemar Pfeiffer), Frankfurt am Main, 159-168.
Rybszleger, P. (z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Schmidt-Bernhardt, A.; Stork, A.), 2012, Deutsch-polnische Erinnerungsorte. Ein Beispiel interkultureller Kooperation. In: Zielsprache Deutsch 39, 3, 47-59.
Rybszleger, P., 2011, Soziale Netzwerke als digitale Plattformen und multimediale (Hyper)texte mit intertextuellen Bezügen. Versuch einer textlinguistischen Begriffsbestimmung. W: I. Bartoszewicz, J. Szczęk, A. Tworek (Hg.), Germanistische Linguistik im interdisziplinären Gefüge II (= Linguistische Treffen in Wrocław, Vol. 7). Dresden/Wrocław, 153-160.
Rybszleger, P., 2011, Entstehen eines „Kommunikationsraumes“ im Jugend-Chat. Analyse ausgewählter lexikalischer Elemente des Online-Diskurses unter deutschen Jugendlichen. W: Badstübner-Kizik, C. (red.), Posener Beiträge zur Angewandten Linguistik Band 1: „Linguistik anwenden“.Frankfurt a.M. i inne, 97-108.
Rybszleger, P., 2011, Interbildlichkeit und Intertextualität in deutschen und polnischen Stickern. W: D. Kaczmarek, J. Makowski, M. Michoń, Z. Weigt eds., Felder der Sprache. Felder der Forschung. Lodzer Germanistikbeiträge. Łódź, 216-226.
Rybszleger, P. (wraz z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Schmidt-Bernhardt, A.; Stork, A.), 2011, Interkulturelles Lernen praktisch: Deutsche und polnische Studierende erstellen Podcasts zu interkulturellen Themen. W: S. Adamczak-Krysztofowicz, M. Kowalonek-Janczarek, M. Maciejewski, A. Sopata, eds., Aktuelle Probleme der angewandten Linguistik. Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer und Mediatoren (Język kultura komunikacja 12; eds. W. Pfeiffer). Poznań, 83-98.
Rybszleger, P. (wraz z: Adamczak-Krysztofowicz, S.; Schmidt-Bernhardt, A.; Stork, A.), 2011, Förderung der interkulturellen Kompetenz praktisch: Vorbereitung und Durchführung eines Studienreiseprojektes zwischen Marburg und Poznań. W: S. Adamczak-Krysztofowicz, M. Kowalonek-Janczarek, M. Maciejewski, A. Sopata, eds., Aktuelle Probleme der angewandten Linguistik. Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer und Mediatoren (Język kultura komunikacja 12; eds. W. Pfeiffer). Poznań, 109-120.
Rybszleger, P., 2010, Intertextualität als eine der Möglichkeiten der Stiftung von Identität oder Abgrenzung von der Außenwelt. Intertextuelle Bezüge am Beispiel vom sozialen Netzwerk „MySpace.com“. W: Z. Berdychowska, Z. Bilut-Homplewicz, A. Mac, M. Smykała,  I. Szwed, Hrsg., Text und Stil (Studien zur Text- und Diskursforschung). Frankfurt a. M. u.a., 447-458.
Rybszleger, P., 2010, Back-channel-behavior im polnischen und im deutschen Jugendchat. Geringe Synchronizität vs. Hörer-Rolle im Online-Gespräch. W: B. Bock, eds., Aspekte der Sprachwissenschaft: Linguistik-Tage Jena (18. Jahrestagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen e.V.). Hamburg, 201-211.
Rybszleger, P., 2009, Młodzieżowy czat. W: S. Żurek, E. Żurek, eds., Zeszyty Szkolne. Edukacja humanistyczna. Warszawa, 65-73.
Rybszleger, P., 2009, Empraktische Äußerungen in der gesprochenen Sprache am Beispiel von Gesprächen unter Fachleuten im Deutschen und Polnischen. W: I. Bartoszewicz, M. Dalmas, J. Szczęk, eds., Germanistische Linguistik extra muros – Aufgaben, Wrocław-Dresden, 215-222.
Rybszleger, P., 2009, Kroki i sekwencje w rozmowie. Próba analizy młodzieżowego czatu internetowego. W: A. Dziak, S. Żurek, eds., e-polonistyka, Lublin, 89-99.
Rybszleger, P., 2008, Organisatorische Funktion von Partikeln in deutschen und polnischen massenmedialen Texten am Beispiel Talk-Show. W: I. Bartoszewicz, J. Szczęk, eds., Linguistica et res cotidianae (Linguistische Treffen in Wrocław, Vol. 2), Wrocław-Dresden, 349-359.
Rybszleger, P., 2008, Formy anakolutu w mówionym języku polskim i niemieckim na przykładzie rozmów medialnych. W: A. Kątny, eds., Studia Germanica Gedanensia 17. Sonderband 1. Kontakty językowe i kulturowe w Europie/Sprach- Und Kulturkontakte in Europa, Gdańsk, 198-207.
Rybszleger, P., 2007, Formy nawiązania i utrzymania kontaktu w czacie internetowym. Próba studium konfrontatywnego na przykładzie języka polskiego, niemieckiego i angielskiego. W: J. Wiśniewski, eds.,  Konferencja Naukowa. W dialogu języków i kultur. Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie 15-16 stycznia 2007, Warszawa, 269-277.
Rybszleger, P., 2001, Projekty internetowe w szkole. W: I. Prokop, eds., Materialy I Meetingu Glottodydaktycznego, Poznań, 199-205.
 
Recenzje:
Rybszleger, P., 2013, Philipp Dreesen/ Łukasz Kumięga/ Constanze Spieß (Hrsg.)(2012): Mediendiskursanalyse. Diskurse - Dispositive - Medien - Macht. Theorie und Praxis der Diskursforschung. Wiesbaden: Springer VS, 252 S., Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs 6, 2013. 427-430.
Rybszleger, P., 2011, Technik-Kommunikation, Annely Rothkegel (2010) (UVK Verlagsgesellschaft mbH), Glottodidactica Vol. XXXVIII (2011). 119-120.
Rybszleger, P., 2011, Hypertexte in der Textlinguistik. Marcin Maciejewski (2009): Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM), tekst i dyskurs / Text und Diskurs 4. 197-200.
 
Sprawozdania:
Rybszleger, P., Jurewicz, M., 2009, Bericht über die Internationale wissenschaftliche Konferenz des Verbandes Polnischer Germanisten (VPG). Olsztyn, 8.-10.05.2009, Glottodidactica, XXXV. 235-237.

Tłumaczenia:
Rybszleger, P., 2015, Claudia Fraas / Stefan Meier / Christian Pentzold. Wprowadzenie: perspektywy interdyscyplinarnych transmedialnych badań nad dyskursem. W: Roman Opiłowski, Józef Jarosz, Przemysław Staniewski (red.) Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, Wrocław. 199-220. 
 
 
Działalność wydawnicza:
- Sekretarz Kolegium redakcyjnego w publikacji "Materiały I Meetingu Glottodydaktycznego zorganizowanego w ramach Podyplomowego Studium Glottodydaktyki 1999/2000" (Wydawnictwo Naukowe UAM 2001)
 


Kontakt
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM
ul. 28 Czerwca 1956 nr 198
61-485 Poznań
                             
Sekretariat
tel. +48 61 829 29 25
fax. +48 61 829 29 26
                             
Webmaster
Mateusz Ławniczak
mateusz@amu.edu.pl
                             
Media społecznościowe