dr Monika Kowalonek-Janczarek

E-mail:


Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Aktualne stanowisko i funkcje

  • adiunkt 
  • członkini Komisji do spraw uznawalności efektów kształcenia

  • współredaktor i sekretarz czasopisma Glottodidactica (2008-2016)
  •  opiekun II roku SUM (stacjonarne) (2014-2015)
  • opiekun II roku SUM (niestacjonarne) (2014-2015)
  •  członkini Rady Programowej ILS (2011-2015)
  •  członkini Wydziałowego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia (2011-2012)
  •  przewodnicząca Komisji Rekrutacyjnej na studia niestacjonarne II stopnia (2010) 
  •  p.o. dyrektora Instytutu ds. studiów zaocznych (2009-2010)
  • członkini Wydziałowego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia (2009-2010) 
  • opiekun praktyk zawodowych (2006-2009)
  •  przedstawiciel doktorantów w RI (2006-2008
 

Podstawowe dziedziny badań naukowych

  • dydaktyka języków obcych (wielojęzyczność, szkolnictwo wyższe, nauczanie języka polskiego jako obcego);
  • słowotwórstwo z elementami obcymi;
  • tendencje rozwojowe współczesnego języka niemieckiego (szczególnie wpływ języka angielskiego);
  •  język turystyki.

Dydaktyka

  •  wstęp do językoznawstwa
  • gramatyka opisowa języka niemieckiego-morfologia
  • seminaria licencjackie i magisterskie
  • PNJN
 

Publikacje

 
artykuły
  • (2016a) Bindestriche und Fugenelemente in deutschen Nominalkomposita mit exogenen Konstituenten. Ergebnisse einer Befragung unter deutschen und polnischen Studierenden. In:  Żebrowska, Ewa/ Olpińska-Szkiełko, Magdalena /Latkowska, Magdalena: Beiträge zur Germanistik. Zwischen Kontinuität und Modernität. Metawissenschaftliche und wissenschaftliche Erkenntnisseder germanistischen Forschung in Polen. Warszawa: Wissenschaftliche Beiträge des Verbandes Polnischer Germanisten, 75-84. http://www.sgp.edu.pl/media/Warszawa2015/Beitrage%20zur%20Germanistik%202015.pdf
  • (2016b) (mit Agnieszka Poźlewicz): Abtönungspartikeln und ihre Kombinationen im fortgeschrittenen DaF-Unterricht in den Hörtexten des Lehrwerks Mittelpunkt C1 In: Zielsprache Deutsch 3, 47-64.
  • (2015) (mit Pola Kawęcka) Englisches im Gegenwartsdeutschen der Touristikbranche. In: Glottodidactica XLII/2. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 119-132, DOI: http://dx.doi.org/10.14746/gl.2015.42.2.8
  • (2014a): (mit Katarzyna Grzywna): Anglizismen und ihre Wortbildungsarten im Deutschen- eine korpuslinguistische Studie am Beispiel der DaF-Lehrbuchserie em neu. In: Kaczmarek Dorota/Michoń Marcin/Makowski Jacek/ Weigt Zenon: Didaktische und linguistische Implikationen der interkulturellen Kommunikation.FELDER DER SPRACHE - FELDER DER FORSCHUNG Lodzer Beiträge zur Germanistik. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 45-54.
  • (2014b): Anglizismen aus linguistischer und didaktischer Sicht. In: Glottodidactica XLI/2. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 47-58. DOI: http://dx.doi.org/10.14746/gl.2014.41.2.3
  •  (2013a): Kontrowersje terminologiczne wokół pojęć lingua franca, anglicyzm i internacjonalizm –  analiza wstępna. In:  Puppel, Stanisław/ Tomaszkiewicz, Teresa: Scripta manent – res novae. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 195-206.http://hdl.handle.net/10593/11797
  • (2013b): Fremdsprachenunterricht in der Grenzregion als Ort interkultureller Begegnung. In: Grucza, Franciszek (Hrsg.): Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit Warschau 2010. Band 19.Frankfurt am Main u.a.: Peter Lang Verlag, 141-146.
  • (2012a): ( mit Katarzyna Grzywna) Współczesny Europejczyk joggt and biket, has fun and feeling, czyli anglicyzmy jako bariera i/ lub wyzwanie w nauczaniu języków sąsiada. In: Filipowicz-Tokarska, Ksymena/ Chojnowski Przemysław (Hrsg.): Bariery i/jako wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Słubice: Collegium Polonicum, 71-80.
  • (2012b): Multilingualism and European Border Regions – a Polish-German case. The Fourth Asian Conference on Education 2012 (ACE), 24-28.10.2012 Osaka, Japan. Nagoya: The International Academic Forum (IAFOR). http://iafor.org/Proceedings/ACE/ACE2012_Proceedings.pdf,  ISSN: 2186-5892, 881-889.
  • (2012c): Mehrsprachigkeit – eine lohnende Herausforderung für Grenzregionen? In: Buszewski, Bogusław/ Jaskuła, Marian: World without borders - science without borders : proceedings of the 8th International Congress of Societas Humboldtiana Polonorum, Toruń, 27-30 June 2010 . Kraków : Societas Humboldtiana Polonorum, 267-274.
  • (2011): Überlegungen zum Fremdsprachenlernen in mehrsprachigen und multikulturellen Kontexten. In:Kliewer, Annette/ Čeřovská, Martina (Hrsg.): Wider den Einheitsunterricht. Deutschlernen an der Grenze. Liberec: Technische Universität Liberec, 94-105.
  • (2010a): PaF-Unterricht in der Grenzegion Deutschland-Polen als Gegenstand glottodidaktischer Reflexion. In: Myczko, Kazimiera (Hrsg.): Reflexion als Schlüsselphänomen der gegenwärtigen Fremdsprachendidaktik. Frankfurt am Main u.a: Peter Lang Verlag, 271-278.
  • (2010b): Sprechen Sie Polnisch? Kilka uwag o sprawności mówienia Niemców uczących się języka polskiego jako języka sąsiada. In: Pawlak, Mirosław/Waniek-Klimczak, Ewa (Hrsg.): Mówienie w języku obcym - sukcesy i porażki uczenia się i nauczania. Poznań. Kalisz. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie, 131-138.
  • (2010c): Languages and Stereotypes –the perception of Polish and German in the border region. In: Rzym, Anna/ Lutostańska, Joanna (Hrsg.): Cross- Border Interactions Polish-German Stereotype: Media Image and Change.. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT-Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 25-31.
  • (2009a): Leseverstehen als Ausgangspunkt für die Schulung anderer Kompetenzen im Wirtschaftdeutschunterricht für polnische Studierende. W: Foschi Albert Marina/ Hepp Marianne (Hrsg.): Texte-Lesen. Ansichten aus der polnischen und italienischen DaF-Didaktik. Pisa: JsQ,139-146.
  • (2009b): Die Nachbarsprache Polnisch aus einer sprachpolitischen und soziolinguistischen Perspektive im Kontext der Mehrsprachigkeit in Europa. W: Glottodidactica XXXV. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 139-150. http://hdl.handle.net/10593/1909
  • (2008): Einige Bemerkungen zum medizinbezogenen DaF-Unterricht. W: Bartoszewicz, Iwona/ Szczęk, Joanna/ Tworek, Artur (Hrsg.): Linguistica et res cotidianae. Linguistische Treffen in Wrocław, Band 2. Wrocław- Dresden: Neisse Verlag, 323-334.
  • (2007): Developing lexical and sociolinguistic competence in teaching Business English, German and Polish. W: Galova, Dita (Hrsg.): Languages for Specific Purposes in Higher Education Searching for Common Solutions. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 228-234.
 

recenzje książek

 

  • (2017, w druku): Walter Freyer: Tourismus. Einführung in die Fremdenverkehrsökonomie. 11 Auflage. Walter de Gruyter. 2015. Berlin, 707 S., In: Glottodidactica XLIV/1 Poznań, 195-198.
  • (2015a): Dargiewicz, Anna: Hybridbildungen und ihre Rezeption unter den deutschen Muttersprachlern.  Serie Schriften zur diachronen und synchronen Linguistik, Band 15. Peter Lang Verlag: Frankfurt am Main u.a. 2015, 136 S., In: Glottodidactica XLII/2 Poznań.http://dx.doi.org/10.14746/gl.2015.42.2.17
  •  (2015b): Makowski, Jacek: Die Abgeordnetenrede im Europäischen Parlament Korpusgestützte texsortenorientierte Analyse deutschsprachiger Wortmeldungen in den Plenardebatten des Europäischen Parlaments. PRIMUM VERBUM: Łódź 2013, 309 S. In: Glottodidactica XLII/2 Poznań              http://dx.doi.org/10.14746/gl.2015.42.2.16
  • (2014): Dargiewicz, Anna: Fremde Elemente in Wortbildungen des Deutschen: Zu Hybridbildungen in der deutschen Gegenwartssprache am Beispiel einer raumgebundenen Untersuchung in der Universitäts- und Hansestadt Greifswald. Serie Schriften zur diachronen und synchronen Linguistik, Band 10. Peter Lang Verlag: Frankfurt am Main u.a. 2013, 416 S., In: Glottodidactica XLI/1 Poznań, 153-156. http://dx.doi.org/10.14746/gl.2014.41.1.15
  • (2012a): Kutscher, Silvia: Kausalität und Argumentrealisierung. Zu Konstruktionsvarianz bei Psychverben am Beispiel europäischer Sprachen. Max Niemeyer Verlag: Tübingen 2009, 266 S. In: Glottodidactica XXXIX/1 Poznań, 150-152.
  • (2012b): Stegmeier, Jörg: Die Kriterien der Rechtschreibung. Eine vergleichende Analyse des alten und des neuen Regelwerks. Narr Verlag: Tübingen, 118 S. In: Glottodidactica XXXIX/2 Poznań, 111-112.
  • (2011): Folkersma, Petra: Emotionen im Spannungsfeld zwischen Körper und Kultur. Eine kognitv-semantische Untersuchung von Aspekten der Motiviertheit körperbezogener phraseologischer Einheiten aus dem Denotatbereich „Emotion“. An Beispielen des idiomatischen Gefühlsausdrucks für Wut, Angst und Liebe. Peter Lang Verlag: Frankfurt am Main u.a. 2010, 302 S.In: Glottodidactica XXXVIII Poznań, 117-118.
  • (2010a): Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia: Fremdsprachliches Hörverstehen im Erwachsenenalter. Seria Język – Kultura – Komunikacja.   Wydawnictwo Naukowe UAM: Poznań 2009, 405 S. In: Glottodidactica, XXXVI Poznań, 254-256.
  • (2010b): Barkowski, Hans / Krumm, Hans-Jürgen (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. A. France Verlag: Tübingen und Basel 2010, 370 S. In: Glottodidactica, XXXVI Poznań 2010, 252-254.
  • (2009): Blahak, Boris/ Piber, Claus: Deutsch als fachbezogeben Fremdsprache in Grenzregionen. Ekonóm: Bratislava 2008, 322 S. In: Glottodidactica,  XXXV Poznań, 219-221.
  • (2008): Eine neue wissenschaftliche Buchreihe. Język – Kultura – Komunikacja. Sprache - Kultur - Kommunikation. In: Glottodidactica,  XXXIV Poznań, 247-249.
  • (2006a): Ćwikowska Beata/ Jaroszewicz Beata: Repetytorium gramatyczne-język niemiecki. Poznań: LektorKlett. W: Hallo Deutschlehrer Frühlingsausgabe (22), 36-37.
  • (2006b): Rytel-Kuc, Danuta/ Schwarz Wolfgang F./ Trepte Hans-Christian (Hrsg.): Polonistik im deutschsprachigen Bereich. Aufgaben und Perspektiven ihrer Entwicklung. Hildesheim:Georg Olms Verlag AG 2005, 384 S. In: Glottodidactica,  XXXII Poznań, 222-224. (auf Deutsch)
  • (2005): Rytel-Kuc, Danuta/ Schwarz Wolfgang F. / Trepte Hans-Christian (Hrsg.): Polonistik im deutschsprachigen Bereich. Aufgaben und Perspektiven ihrer Entwicklung. (Polonistyka na obszarze niemieckojęzycznym. Zadania i perspektywy). Hildesheim: Georg Olms Verlag AG 2005, 384 S. In: Postscriptum. Pismo Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego (50), Katowice, 180-182. (auf Polnisch)

sprawozdania

  • sprawozdanie z konferencji Aktuelle Probleme der Angewandten Linguistik. Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer sowie Mediatoren, Obrzycko 24-26.09.2009 (razem z Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia/Maciejewski,Marcin/Sopata Aldona) In: Glottodidactica, XXXVI Poznań 2010, 299-301.
 
pozostałe teksty
  •   (2016): Editorial. Glottodidactica XLIII/2 Poznań http://pressto.amu.edu.pl/index.php/gl/article/view/6877/6887
  • (2013): The influence of (International) English on Polish and German Business News. In: Conference Handbook of The 4th International Conference on English, Discourse and Intercultural Communication, Macao and Urumqi, June 4th-10th 2013, 61.
  • (2011): (gemeinsam mit Sylwia Adamczak-Krysztofowicz, Marcin Maciejewski, Aldona Sopata) Vorwort. In: Aktuelle Probleme der Angewandten Linguistik. Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer und Mediatoren. Poznań: Wydawnictwo UAM, 7-11.
 
 
działalność wydawnicza

  •  (2011): Adamczak- Krysztofowicz, Sylwia/ Kowalonek-Janczarek, Monika/ Maciejewski, Marcin/ Sopata, Aldona (Hrsg.): Aktuelle Probleme der Angewandten Linguistik. Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer sowie Mediatoren. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • współredaktor i sekretarz czasopisma Glottodidactica(2008-2016)
 
  • 2008 XXXIV,
  • 2009 XXXV,
  • 2010 XXXVI,
  • 2011 XXXVII,
  • 2011 XXXVIII,
  • 2012 XXXIX/1
  • 2012 XXXIX/2,
  • 2013 XL/1,
  • 2013 XL/2,
  • 2014 XLI/1,
  • 2014 XLI/2,
  • 2015 XLII/1
  • 2015 XLII/2
  • 2016 XLIII/1
  • 2016 XLIII/2
 
 
Wyróżnienia i nagrody

 
2016 nagroda Rektora UAM za działalność organizacyjną
2012nagroda Rektora UAM za działalność organizacyjną
2010zajęcie pierwszego miejsca w konkursie na najlepszą prezentację posterową w Sesji Młodych Badaczy
8 Międzynarodowy Kongres Societas Humboldtiana Polonorum, Toruń
2010 nagroda Rektora UAM za działalność dydaktyczną i organizacyjną

 


Kontakt
Wydział Neofilologii
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM
al. Niepodległości 4,
61-874 Poznań
                             
Sekretariat
tel. +48 61 829 29 25
fax. +48 61 829 29 26
                             
Webmaster
Mateusz Ławniczak
mateusz@amu.edu.pl
                             
Media społecznościowe