dr Marta Janachowska-Budych

Telefon
(61) 829 29 25 (Sekretariat), pok. 105
 
E-mail
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
Aktualne stanowisko i funkcje
Adiunkt
Przewodnicząca komisji sprawozdawczej ILS
Członkini rady programowej ILS
 
Podstawowe dziedziny badań naukowych
Współczesna literatura polska i niemiecka; komunikacja międzykulturowa; dydaktyka literatury
 
Dydaktyka
Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego, Cultural Awareness Training, Nauczanie interkulturowe, konwersatorium Wstęp do komunikacji interkulturowej, seminarium licencjackie i magisterskie
Opieka nad sekcją kulturoznawczą Koła Naukowego Studentów Lingwistyki Stosowanej
 
Współpraca międzynarodowa
01.09.2011 - 30.09.2011 - stypendium na Christian-Albrechts-Universität w Kilonii w ramach wymiany międzyuczelnianej
04.12.2011 - 10.12.2011 - stypendium na Philipps-Universität w Marburgu w ramach programu Erasmus Staff Mobillity – Teaching
26.06.2011 - 02.07.2011 - stypendium na Philipps-Universität w Marburgu w ramach programu Erasmus Staff Mobility – Teaching
02.2009 - stypendium na Philipps-Universität w Marburgu w ramach programu Erasmus Staff Mobility – Teaching
18.06.2007 - 31.07.2007 - pobyt w ramach stypendium Germanistische Institutspartnerschaft na Uniwersytecie w Bayreuth
14.10.2003 - 14.02.2004 - studia na kierunku lingwistyka na Uniwersytecie w Stuttgarcie w ramach programu wymiany studentów SOCRATES - ERASMUS
 
Spis publikacji
 
Monografie
(2014) Gedächtnismedium Literatur. Zur Wirkung der Literatur in der Erinnerungskultur am Beispiel der Werke von Elfriede Jelinek und Olga Tokarczuk. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Artykuły

(2016) „Kulturdidaktische Modellbildung. Deutsch-polnische Erinnerungsorte im Fach Deutsch als Fremdsprache. Zur Evaluation eines Seminars mit internationalen Studierenden“. W: Badstübner-Kizik, Camilla / Hille, Almut (Hrsg.): Erinnerung im Dialog. Deutsch-polnische Erinnerungsorte in der Kulturdidaktik Deutsch als Fremdsprache. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 119 – 140.
(2015a) „Vergangene städtische Räume medial erfahren und didaktisch nutzen? Bilder, Texte, Filme und Gegenstände der 1920er und 1930er Jahre im Fremdsprachenunterricht Deutsch. Das Beispiel Berlin”. W: Cerri, Chiara / Jentges, Sabine (Hrsg.): Raumwahrnehmung, Interkulturelles Lernen und Fremdsprachenunterricht. Hohengehren: Schneider (= Perspektiven Deutsch als Fremdsprache 31), s. 133-160 (wraz z prof. Camillą Badstübner-Kizik) 
(2015b) „Vermittlung interkultureller Inhalte durch interkulturelle Literatur“. W: Acharya, Swati / Avdic, Emina / Hänsch-Hervieux, Verena / Herold, Martin /  Iukhtina, Natalia / Reeg, Ulrike / Welke, Tina / Zuzok, Nadja (Hrsg.): IDT 2013. Band 3.1 Sektionen E1, E2, E3, E4 Kultur, Literatur, Landeskunde. Bozen-Bolzano: University Press, s. 241-253. Online: http://www.unibz.it/it/library/Documents/bupress/publications/fulltext/9788860460820.pdf?AspxAutoDetectCookieSupport=1
(2015c) „Spiel mit Literatur. Präsentation des didaktischen Brettspiels 'Der Litarator'”. W: Homo Ludens 1/2015. Str. 127-142 (razem z Chmielewska, K. / Stöckmann, B. / Chołodowski, M. / Gajek, A.)
(2014a) „Literatura międzykulturowa na zajęciach języka niemieckiego jako obcego – wyniki badania empirycznego“. W: Düring, Michael / Trybuś, Krzysztof (Hrsg.): Polen und Deutsche in Europa. Beiträge zur internationalen Konferenz, 25. und 26. Oktober 2012, Kiel / Polacy i Niemcy w Europie. Tom podsumowujący konferencję międzynarodową, 25 i 26 października 2012, Kilonia, Frankfurt am Main: Peter Lang, s. 115-124 (wraz z mgr. Tomaszem Lisem)
(2014b) „Dydaktyka kontaktowa w praktyce. Projekt międzykulturowy w polsko-niemieckim regionie przygranicznym“. W: Sujecka-Zając, J. / Jaroszewska, A. / Szymankiewicz, K. / Sobańska-Jędrych, J. (red.), Inspiracja, motywacja, sukces. Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 173 – 183
(2014c) „Nauczanie interkulturowe a rozwijanie autonomii na zajęciach języka obcego”. W: Pawlak, M. / Derenowski, M. / Pawłowski, G. / Wolski, B. (red.), Konińskie Studia Językowe. Katedra Filologii, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie. Tom 2 Nr 4, s. 403 – 411 
(2013a) „Tod und Breslau. Zum didaktischen Potenzial der Kriminalromane von Marek Krajewski“. W: Hille,Almut / Langer, Benjamin (red.), Erzählte Städte. Beiträge zu Forschung und Lehre in der europäischenGermanistik, München, Iudicium Verlag, s. 206 – 217
(2013b) „Interkulturelle Trainings als Bestandteil der Fremdsprachenlehrerbildung? Ergebnisse einer empirischenStudie unter angehenden Fremdsprachenlehrer(inne)n in Polen“. W: Moosmüller, Alois/ Waibel, Isabella(red.), Wissenschaftsmobilität und Interkulturelle Kommunikation im deutsch-polnisch-tschechischenakademischen Kontext, Marburg, Tectum Verlag, s. 135 - 143
(2013c) „Altes Medium in neuer Form. Literarische Texte und neue Medien im Fremdsprachenunterricht.Möglichkeiten und Vorteile des Einsatzes“. W: Chudak, Sebastian (red.), Fremdsprachenunterricht -omnimedial?, Frankfurt a.M., Peter Lang (= Posener Beiträge zur Germanistik 33), s. 59 - 67
(2013d) „Unterrichtsmaterialien in der DaF-Lehrerausbildung kreativ und interkulturell entwickeln lassen amBeispiel der Didaktisierung von Erinnerungsorten“. W: Wąsikiewicz-Firlej, Emilia/Lankiewicz, Hadrian(red.), From Classroom to Workplace: Advances in Applied Linguistics, Piła, Państwowa Wyższa SzkołaZawodowa im. Stanisława Staszica, s. 47 - 58 (wraz z Sylwią Adamczak-Krysztofowicz i PawłemRybszlegerem)
(2012a)   „Love, friendship and music on the border. Przystanek Woodstock as a meeting place of Polish andGerman youth“. W: Busch, Matthias/Lis, Tomasz/Müller, Darius (red.), Lernen jenseits der Oder -Lehrerhandreichung für deutsch-polnische Unterrichtsprojekte. Konzepte und Materialien fürregionalspezifische Unterrichtseinheiten in der Grenzregion, Poznań, Garmond Oficyna Wydawnicza,s. 77 - 90. Wersja polska artykułu w: Busch, Matthias/Lis, Tomasz/Müller, Darius (red.), Uczenie się potamtej stronie Odry. Regionalne aspekty edukacyjne w regionie przygranicznym – koncepcje i materiały,Poznań, Garmond Oficyna Wydawnicza 2012, s. 79 - 92 (wraz z Ewą Antoniewicz-Gawron)
(2012b) „Zum Stellenwert der Arbeit mit interkultureller Literatur in der DaF-Lehrerausbildung. Ergebnisse einerPilotuntersuchung an ausgewählten Hochschulen in Großpolen“. W: Adamczak-Krysztofowicz,Sylwia/Stork, Antje (red.), Multikompetent – multimedial – multikulturell? Aktuelle Tendenzen in der DaF-Lehrerausbildung, Frankfurt a.M., Peter Lang (= Posener Beiträge zur Angewandten Linguistik 2), s. 229 -242
(2011)„Arbeit mit der interkulturellen Literatur im Fremdsprachenunterricht als Möglichkeit der Entwicklunginterkultureller Kompetenz“. W: Badstübner-Kizik, Camilla (red.), Linguistik anwenden, Frankfurt a.M. i in.,Peter Lang (= Posener Beiträge zur Angewandten Linguistik 1), s. 213 – 222
(2009)    „Gedächtnis in der Literatur und Literatur als Gedächtnis. Einige Überlegungen zur Literatur als Mediumdes kollektiven Gedächtnisses“. In: Steinberg, S./Meißner, S./Trepsdorf, D. (Hg.), Vergessenes Erinnern.Medien von Erinnerungskultur und kollektivem Gedächtnis, Wissenschaftlicher Verlag Berlin, s. 153-163
(2009)„Literatur und Gedächtnis. Kurzer Bericht über den Forschungsstand”. In: Mrożewska, A. (red.),Philologische Ostsee-Studien. Zeszyty Naukowe Instytutu Neofilologii i Komunikacji Spolecznej Nr 2,Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, s. 177-186
 
Rezenzje
(2012a) Angela Schmidt-Bernhardt, Antje Stork, Sylwia Adamczak-Krysztofowicz, Paweł Rybszleger: Deutsch-polnische Entdeckungen. Projektarbeit zur Förderung interkultureller Kompetenz in Schule und Studium.Theoretische Grundlagen und praktische Lernmaterialien (= Marburger Schriften zur Lehrerbildung,Bd. 6). Tectum Verlag, Marburg 2011. W: Lingwistyka Stosowana 5, s. 229 - 232
(2012b) Karl Esselborn: Interkulturelle Literaturvermittlung zwischen didaktischer Theorie und Praxis. Iudicium,München 2010. W: Glottodidactica XXXIX/2, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 117 - 118
(2011)    Klaus P. Hansen: Kultur – Kollektiv – Nation. Verlag Karl Stutz, Passau 2009. W: Glottodidactica XXXVII,Wydawnictwo Naukowe UAM
(2006)Andrzej Gwóźdź, Agnieszka Nieracka-Ćwikiel (red.): Media, ciało, pamięć. O współczesnychtożsamościach kulturowych, Instytut im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2006. W: Zbliżenia/Annäherungen 3 (44), Wrocław, s.180-182
(2007)Sebastian Chudak: Lernerautonomie fördernde Inhalte in ausgewählten Lehrwerken DaF fürErwachsene. Überlegungen zur Gestaltung und zur Evaluation von Lehr- und Lernmaterialien, PeterLang, Frankfurt am Main2005. W: Glottodidactica XXXIII, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 178-180
 
Sprawozdania
(2008)Erstes Philologisches Treffen (Pierwsze spotkania filologiczne), Osieki, 29.05-01.06.2008. In:Glottodidactica XXXIV, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 235-236
 
 


Kontakt
Wydział Neofilologii
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM
al. Niepodległości 4,
61-874 Poznań
                             
Sekretariat
tel. +48 61 829 29 25
fax. +48 61 829 29 26
                             
Webmaster
Mateusz Ławniczak
mateusz@amu.edu.pl
                             
Media społecznościowe