dr Paweł Hostyński

Telefon
0618292909, pok. 109
 
Email
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
Stanowisko i funkcje
Adiunkt
 
Podstawowe dziedziny badań naukowych
Badania z zakresu nauczania języka niemieckiego jako obcego, w tym badania ilościowe i jakościowe nt. skuteczności wybranych form nauczania gramatyki (indukcyjne, dedukcyjne) na poziomie szkoły średniej (liceum), studium metodologii badań jakościowych w socjologii i glottodydaktyce, wybrane zagadnienia socjologii i psychologii, badania z zakresu kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli języków obcych, badania dot. kształtowania kompetencji strategicznej i rozwijania sprawności mówienia, z wykorzystaniem technik ludycznych.
 
Dydaktyka
Nauczanie w ramach oferty kierunku Lingwistyka stosowana oraz Podyplomowego Studium Glottodydaktyki - Glottodydaktyka ćwiczenia i wykład, seminaria licencjackie i magisterskie z Glottodydaktyki, PNJN - Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego, Konwersatorium korekcyjne PNJN, Gry i zabawy w nauczaniu języka niemieckiego, Techniki testowania na lekcji, Metoda Komunikacyjna. Ponadto - zajęcia warsztatowe (organizowane na Wydziale Neofilologii UAM oraz w prywatnych szkołach językowych) z zakresu tworzenia zadań interakcyjnych zawierających lukę informacyjną, np. technika odgrywania ról i inne.
 
Artykuły (od 2001)

Hostyński, P., 2001, Metoda komunikacyjna. Jak zbliżyć dialogi lekcyjne do komunikacji naturalnej? - w: Prokop, I. (Red.) 2001: Materiały I Meetingu Glottodydaktycznego zorganizowanego w ramach Podyplomowego Studium Glottodydaktyki 1999/2000, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 11-15.

 

Hostyński, P., 2001, Induktives Vorgehen im Grammatikunterricht. Äußerungen deutsch-lernender Oberschüler. - In: GLOTTODIDACTICA XXIX-XXX (2001), 25-50.

 

Hostyński, P., 2003, O przełamywaniu tradycji podawczej w nauczaniu języka obcego. Kilka uwag na temat doskonalenia zawodowego nauczycieli. - w: Hostyński, P. (Red.) 2003: Materiały II Meetingu Glottodydaktycznego zorganizowanego w ramach Podyplomowego Studium Glottodydaktyki 2000/1,Poznań, Wydawnictwo Rys-Studio,11-17.

 

Hostyński, P., 2004, Uczeń aktywny. Wybrane aspekty doskonalenia zawodowego nauczycieli języka niemieckiego w Podyplomowym Studium Glottodydaktyki. W: Korczyński, S. (Red.): Nauczyciel epoki przemian. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 149-156.

 

Hostyński, P., 2007, Po co nam luka informacyjna? Gry i zabawy w glottodydaktyce – z badań własnych. W: Surdyk, A. (Red.): Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał. Tom I.Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 29-36.

 

Hostyński, P., 2008, Wspieranie wewnętrznej integracji człowieka poprzez dydaktykę języka obcego. Zarys koncepcji badawczej i jej uzasadnienie. W: Pawlak, M. (Red.) Autonomia w nauce języka obcego - co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy? Poznań, Kalisz, Konin: UAM, 127-139.

 

Hostyński, P., 2008, Integrująca funkcja technik ludycznych w nauczaniu języka obcego na studiach neofilologicznych - założenia badawcze. W: Surdyk, A.; Szeja J.Z. (Red.) Kulturotwórcza funkcja gier. Gra w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym. Homo communicativus, 2(4), Poznań, 53-64.

 

Hostyński, P., 2009, Koncepcja relacji wspomagającej C.R. Rogersa jako inspiracja dla glottodydaktyki na kierunkach neofilologicznych. O roli nauczyciela akademickiego i technikach ludycznych. W: Homo Ludens, 1/2009, 85-101.

 

Hostyński, P., 2009, W drodze ku dojrzałości – Pomiędzy „celem znienawidzonym” a pasją rozwoju. Zadania pedagogiczne w dydaktyce obcojęzycznej na studiach neofilologicznych – wyniki badania jakościowego. W: Pawlak, M., Derenowski, M., Wolski, B. (Red.) Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne - UAM, 359-371.

Recenzje

Jung, H. & Jung, U.O.H. (1991): The Dictionary of Acronyms and Abbreviations in Applied Linguistics and Language Learning, Frankfurt am Main: Peter Lang (802 Seiten), - In: Glottodidactica XXII(1994), 212-213

 

Szulc, A. (1994): Słownik Dydaktyki Języków Obcych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (323 strony), - In: Glottodidactica XXIII(1995), 180-181

 

Bausch, K.-R.; Christ, H.; Krumm, H.-J. (1993): Fremdsprachenlehr- und lernprozesse im Spannungsfeld von Steuerung und Offenheit. Arbeitspapiere der 13. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts. Bochum: Brockmeyer (192 Seiten), - In: GlottodidacticaXXIV(1996), 175-177

 

Schröder, H.; Wazel, G. (Hrsg.) (1998): Fremdsprachenlernen und interaktive Medien. Dokumentation eines Kolloquiums an der Europa-Universität-Viadrina 21.-14. März 1996 Frankfurt (Oder). Werkstattreihe Deutsch als Fremdsprache, Bd. 62. Frankfurt am Main: Peter Lang, 137 Seiten - In:Glottodidactica XXVII (1999) 2000,174-179

 

Działalność wydawnicza
Redakcja tomu materiałów konferencyjnych: Hostyński, P. Red.
(2003): Materiały II Meetingu Glottodydaktycznego zorganizowanego w ramach Podyplomowego Studium Glottodydaktyki 2000/1, Poznań, Wydawnictwo Rys-Studio, 371 stron.
 


Kontakt
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM
ul. 28 Czerwca 1956 nr 198
61-485 Poznań
                             
Sekretariat
tel. +48 61 829 29 25
fax. +48 61 829 29 26
                             
Webmaster
Mateusz Ławniczak
mateusz@amu.edu.pl
                             
Media społecznościowe