Prof. zw. dr hab. Christoph Schatte

Telefon
0618292929
 
Email
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
Aktualne stanowiska i funkcje
profesor senior
 
Podstawowe dziedziny badań naukowych
językoznawstwo niemieckie, morfologia i składnia języka niemieckiego, semantyka czasownika, gramatyka kontrastywna niemiecko-polska
 
Pobyty badawcze
  • wykłady gościnne na uniwersytetach w Erfurcie, Essen, Halle, Lipsku, Bayreuth, Dreźnie, Olomoulcu, Kassel, Saarbrücken, Trewirze 1988-2012.
  • Institut für Deutsche Sprache Mannheim: Stypendium im. Aleksandra von Humboldta – 6 miesięcy 2004.
  • Universität Kiel: Stypendium im. Aleksandra von Humboldta – 6 miesięcy 2000-2001.
  • Universität Trier: Stypendium DAAD – 3 miesiące 1993.
  • Universität Essen: Stypendium im. Aleksandra von Humboldta – 12 miesięcy 1987-1988.
 
Współpraca międzynarodowa
  • Deutsch-polnische kommunikative Grammatik. Projekt międzynarodowy pod kierownictwem prof. Ulricha Engla z Instytutu Języka Niemieckiego w Mannheim – 1994-2013.
  • „Dein Deutsch« – międzynarodowy projekt glottodydaktyczny pod kierownictwem prof. dr hab. Franciszka Gruczy z Uniwersytetu Warszawskiego – 1992-2005.
  • Nomination – Strukturen – Mechanismen. Projekt międzynarodowy pod kierownictwem prof. dr Angeliki Feine z uniwersytetu w Erfurcie – 1989-2005.
  • Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Projekt międzynarodowy pod kierownictwem prof. Ulricha Engla z Instytutu Języka Niemieckiego w Mannheim – 1990-2000.
  • Gesprochene Sprache – projekt międzynarodowy pod kierownictwem prof, dr Günthera Richtera z uniwersytetu w Halle i prof. dr hab. Izabeli Prokop z uniwersytetu w Poznaniu – 1987-1993.
  • Internationalismen. Studien zur interlingualen Lexikologie und Lexikographie – projekt międzynarodowy pod kierownictwem prof. Petera Brauna, Burkharda Schaedera i Johannesa Volmerta z uniwersytetu w Essen – 1986-1988.
 
Spis publikacji
 
Monografie
  1. Rozdział 3.6. Negieren. W: Engel, Ulrich (Hrsg.): Argumentieren. Sprechen im deutsch-polnischen Kontrast. (=Aspekte der sprachlichen Kommunikation. Vol. 2.) Wrocław 2013, 99-130. (współaut. Cz. Schatte)
  2. Rozdział 6.8. - Der Konjunktor. W: U. Engel et al: Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Heidelberg 1999, 1140-1168 (współaut.). Też: Wyd. Energeia, Warszawa 1999. Też: Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000.
  3. Rozdział 6.5. - Das Adverb. W: U. Engel et al: Deutsch-polnischen kontrastive Grammatik. Heidelberg 1999, 1086-1127 (współaut.). Też: Wyd. Energeia, Warszawa 1999. Też: Wyd. Nauk. PWN Warszawa 2000.
  4. Rozdział 7.2. - Die Negation. W: U. Engel et al: Deutsch-polnischen kontrastive Grammatik. Heidelberg 1999, 1220-1231. Też: Wyd. Energeia, Warszawa 1999. Też: Wyd. Nauk. PWN Warszawa 2000.
  5. Geschehensbehauptungen im Deutschen. Eine Darstellung ihrer Semantik (wyd. 2). Tostadt b. Hamburg: Verlag Attikon, 1998.
  6. Geschehensbehauptungen im Deutschen. Eine Darstellung ihrer Semantik. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1991.
  7. Die Semantik kausativer Sätze, dargestellt am Deutschen und Polnischen. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1985 (rozprawa habil.).
 
Artykuły od roku 2000
  1. Freie und feste Instrumentalphrasen des Polnischen und ihre Entsprechungen im Deutschen. W: Beata Grzeszczakowska-Pawlikowska, Agnieszka Stawnikowska-Marcinkowska (Hrsg.): Germanistische Forschung: Bestand – Prognose – Perspektiven. Łódź 2016: Primum Verbum, 265-282. (współaut. Cz. Schatte).
  2. Struktura i język niemieckich i polskich horoskopów prasowych. W: Puppel, Stanisław / Tomaszkiewicz, Teresa (ed.): Scripta manent – res novae. Poznań 2013, 361-374. (wpółaut. Cz. Schatte).
  3. Mehrdeutigkeit und Metaphorizität der Benennungen in deutschen und polnischen Pressehoroskopen. W: Chmiel, Peter (Hg.): Verba docent, exempla trahunt! Zum 80. Geburtstag von Norbert Morciniec. Wrocław 2012. 63-66 (współaut. Cz. Schatte).
  4. Zur Gestalt und Semantik von Modalangaben und Modalsätzen. W: Kotin, Michail/Kotorova, E. (ed.): Geschichte und Typologie der Sprachsysteme/History and Typology of Language Systems. Heidelberg, Universitätsverlag Winter, 2011, 239-244.
  5. Sind Temporalangaben zu Temporalsätzen expandierbar? W: B. Mikołajczyk, M. Kotin: Terra grammatica. Ideen - Metoden - Modelle. ferstschricft für Józef Darski zum 65- Geburtstag [= Posener Beiträge zur Germanistik 18], Poznań 2008, 371-382.
  6. Korrespondenzen der deutschen Grammatikschreibung in Ostmitteleuropa. W: W Schmitz, J. Joachimsthaler (red.): Mitteleuropa ‑ Kontakte und Kontroversen. Materiały II. Kongresu »Mitteleuropäischer Germanistenverband«. Dresden: Thelem, 2007, s. 211-220.
  7. Stelle und Funktion neuerer Germanismen im Polnischen. W: Materiały II. Kongresu Germanistyki Wrocławskiej pt. »Germanistischer Brückenschlag im deutsch-polnischen Dialog«, t. I Językoznawstwo pd. red. B .Balzera i M .Halub. Wrocław - Dresden 2006, 181-188.
  8. Zur angenommenen Permutierbarkeit der „Grad"partikel nur. W: Kwartalnik Neofilologiczny LIII (1/2006), 25-31.
  9. Deutsche und polnische Ergänzungsfragen und Antworten auf sie. W: Scripta Neophilologica Posnaniensia VIII, Poznań 2006, 209-222 (współaut.).
  10. Zur Negation von topikalisierten Objekten und von Modalangaben. W: Z. Mielczarek (red.): Erinnerte Zeit. Festschrift für Prof. Lothar Pikulik. Częstochowa 2006, 309-315.
  11. Rück- und Gegenfrage als reaktive Frageakte im deutsch-polnischen Vergleich. W: Scripta Neophilologica VII, Poznań 2005, 97-110 (współaut.).
  12. Kontastive Fallstudie Deutsch - Polnisch. W: H.-W. Eroms et al. (red.): Handbücher zu Sprach- und Kommunkationswissenschaft 25 Dependenz und Valenz , Vol. 2, Ch. 88. Berlin - New York: de Gruyter, 2005, 224-228.
  13. In deutschen Grammatiken postulierte Adverbialsätze und die Möglichkeit ihres Erscheinens. W: F. Grucza, H.-J. Schwenk, M. Olpińska: Konstrukte und Realität in der Spach-, Literatur- und Kulturwissenschaft sowie in der Geschichtsforschung und Sozialwissenschaft. Warszawa 2004, 86-93.
  14. DAAD-Lektoren in Polen -Diener dreier Herren?. W: M. Grimberg: Convivum. Germanistisches Jahrbuch Polen - " Polendiskurse", Bonn 2004, 209-216.
  15. Vorwort (przedmowa) do monografii: Gustav-Adolf Krampitz: Das Bild des Deutschen in den Werken von Bolesław Prus. Wiesbaden 2004 (współaut.), IX-XVII.
  16. Zur Theorie eines fachtextsortenspezifischen Valenzlexikons. W: B. Kovtyk / G. Wendt (red.): Aktuelle Probleme der Übersetzungswissenschaft . Frankfurt/M. 2002, 77-83.
  17. Die Semantik der Subjekte geschehensbehauptender Sätze. W: H. Weydt (ed.): Langue - Communauté - Signification. Actes du XXVeme Colloque International des Linguistique Fonctionelle. Frankfurt/M. 2002, 273-278.
  18. Voraussetzungen für eine bilaterale Grammatik Deutsch - Polnisch. W: Grucza, F. (ed.): Tysiąc lat stosunków polsko-niemieckich. Język - Kultura - Polityka - Gospodarka . Warszawa 2001, 411-420.
  19. Podejście kognitywne w semantyczno-syntaktycznym opisie czasowników. W: Przegląd Glottodydaktyczny 17. Warszawa 2001, 9-13.
  20. Zu i so jako przydawki gradacyjne języka niemieckiego. W: B.Z. Kielar i in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka translatoryka - glottodydaktyka. Profesorowi Franciszkowi Gruczy z okazji sześćdziesiątej rocznicy urodzin. Warszawa 2000, 397-401.
  21. Sachverhaltstypologie im Verhältnis zu Aspekt und Aktionsarten. W: A. Kątny (red.): Aspektualität in germanischen und slawischen Sprachen. Poznań 2000, 68-74.
  22. Sachverhaltstypologische Wahlkriterien für die deutschen Tempora Perfekt und Präteritum. W: G.A. Chramov: Teorija jazyka - komparatistika - germanistika. Księga pamiątkowa dla Viktora Myrkina. Archangelsk 2000, 136-145.
  23. Das Kopulaproblem der Dependenzgrammatik, W: W. Banyś, L. Bednarczuk, S. Karolak (red.): Studia lingwistyczne ofiarowane Prof. Kazimierzowi Polańskiemu na 70-lecie Jego urodzin. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu śląskiego, 1999, 168-176.
  24. Probleme der Wortartbestimmung in linearer Zuweisungsprozedur. W: A. Kątny, C. Schatte (red.): Das Deutsche von innen und von außen. Ulrich Engel zum 70. Geburtstag. Poznań 1999, 127-134.
  25. Stand und Perspektiven der germanistischen Linguistik in Polen. W. F. Grucza (red.): Deutsch und Auslandsgermanistik in Mitteleuropa. Geschichte ‑ Stand ‑ Ausblicke, Warszawa 1998, 325-329.
  26. Zur Subklassenspezifizierung von Verben anhand ihrer Ergänzungen. W: J. Joachimsthaler, U. Engel, S.H. Kaszyński (red.): Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen. Bonn 1998, 281-292.
  27. Zur Stützung von Valenzgrammatik durch Kasusgrammatisches. W: Linguistica Silesiana 19/1998, 31-35.
  28. Podejście kognitywne w semantyczno-syntaktycznym opisie czasowników. W: F. Grucza / M. Dakowska (red.): Podejście kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce [= Materiały XX Sympozjum ILS Uniw. Warszawskiego i PTLS, Grzegorzewice, 12-14 stycznia 1996]. Warszawa 1997, 51-54.
  29. Fachtextsortenspezifische Verbumgebungen und ihre lexikographische Beschreibung. W: E. Fleischmann, W. Kutz, P.A. Schmitt (red.): Translationsdidaktik. Grundfragen der Übersetzungswissenschaft. Leipzig 1997, 483-486.
  30. Vorüberlegungen zur semantosyntaktischen Beschreibung von Verben. W: A. Dębski (red.): PLUS RATIO QUAM VIS. Festschrift für Aleksander Szulc zum 70. Geburtstag. Kraków 1997, 157-166.
  31. Zur Leistung dativischer Nominalphrasen. W: A.Z. Bzdęga, S.H. Kaszyński, H. Or­łowski (red.): Studia Germanica XXIII – Festschrift für Andrzej Zdzisław Bzdęga zum 70. Geburtstag, Poznań 1997, 169-180.
  32. Die Partikel zu als modifikatives und graduatives Pro-Attribut. Linguistica Silesiana 18/1997, 16-20.
  33. Zu ausgewählten Techniken der Modifikation von Phraseologismen. In: J. Wiktoro­wicz (red.): Studien zur deutschen und niederländischen Sprache und Kultur. Warszawa 1996, 157-166. (współaut.)
  34. Sprachkultueller Austausch zwischen Deutsch und Polnisch im Bereich der Lexik, w: J. Kornbeck (red.), Sprachpolitik und Interkulturalität, Tier 1996, 63-73 (współaut.).
  35. Vom Text zum Satz. Zur Harald Weinrichs „Textgrammatik der deutschen Sprache“. Linguistica Silesiana 17/1996, 123-137.
  36. Die Kombination von Negationszeichen mit Partikeln und Adverbien in Entscheidungsfragesätzen. Linguistica Silesiana 17/1996, 15-24.
  37. Versuch einer gemeinsamen Klassifizierung der deutschen und polnischen Partikeln (Inflektiva). W: Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, Bonn 1995, 219-232 (współaut.).
  38. So kommt Musik in die Rede. Wie Sie Ihren Texten Klang, Rhythmus und Drive verleihen. Der Redenberater 1/1995, s. 85-106.
  39. Die Klassifikation von welch, solch und manch als Inflektive. In: J. Iluk (red.): Aspekte der Wortschatzbeschreibung. Katowice 1995, 106-117.
  40. Negationszeichen in Entscheidungsfragesätzen. W: H. Popp (red.): Deutsch als Fremdsprache. An den Quellen eines Faches. Festschrift für Gerhard Helbig zum 65. Geburtstag, München 1995, 129-137 (współaut. Czesława Schatte)
  41. Vorannahmen für die semanto-syntaktische Beschreibung von Verben. Linguistica Silesiana 16/1995, 7-12.
  42. Die adverbialen Stellen vor den Determinatoren in Nominalphrasen. Linguistica Silesiana 16/1995, 49-56.
  43. Die Bezugsnormen wertender Satzadverbien und Partikeln in der gesprochenen Sprache. Glottodidactica XXIII (1995), 71-82.
  44. Die Abgrenzung der Adverbien des Deutschen und Polnischen von anderen Inflektiva. W: M. Grimberg, U. Engel, S.H. Kaszyński (red.): Convivum. Germanistisches Jahr­buch Polen, Bonn 1995, 219-232. (współaut. Czesława Schatte)
  45. Tworzenie, przekształcenie i korygowanie wiedzy lingwistycznej użytkowników języka jako zagadnienie lingwistyki stosowanej. W: Polska szkoła lingwistyki stosowanej. Materialy XIX Ogólnopolskiego Sympozjum Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa 1994, 127-137.
  46. Eine Flexionsregel für Adjektiv- und Partizipialattribute nach pluralen Indefinit­pronomen und quantifizierenden Adjektiven. Deutsch als Fremdsprache 2 (1994), 95-100.
  47. Der morphosyntaktische Status von solch- und solch. W: A. Kątny, M.A. Naziemkowska-Kątny (red.): Untersuchungen zum Deutschen als Fremd- und Zweitsprache. Rzeszów 1994, 95-106.
  48. Wortfelder im Sprachvergleich Deutsch – Polnisch. W: H. Erhardt, I. Pohl (red.): Wort und Wortschatz. Festschrift für Thea Schippan. Tübingen 1994, 185-194. (współaut. Herbert Schreiber)
  49. Funktionsklassen von Modalwörtern in der gesprochenen Sprache. W: G. Richter (red.): Methodische Grundfragen der Erforschung gesprochener Sprache [= Arbeiten zur Sprachanalyse 16]. Frankfurt – Bern – New York 1993, 98-103.
  50. Eine Regelvereinfachung für die Flexion adjektivischer und partizipialer Attribute nach pluralen Indefinitpronomen und quantifizierenden Adjektiven. W: Z. Mielczarek, C. Schatte (red.): Germanistische Studien zu Sprache und Literatur. Katowice 1993, S. 62-71.
  51. Die Adverbiale in Geschehensbehauptungssätzen. W: A.Kątny (red.): Beiträge zur Sprachwissenschaft, Sozio- und Psycholinguistik. Rzeszów 1993, 83-95.
  52. Repräsentanten von Internationalismen im Polnischen unter dem Aspekt ihrer Schrei­bung und Lautung. W: L.M. Eichinger, J. Raith (red.): Sprachkontakte. Konstanten und Variablen. Essen 1993, 173-180.
  53. Der Status von Geschehensbehauptungen. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Neofilo­logicznego 47/48 (1992/93), 43-54.
  54. Die Funktionen des deutschen Morphems es und ihre Realisierungen im Polnischen. Studia Neerlandica et Germanica. Wrocław 1992, 341-350 (współaut.).
  55. Der Subjektbezug geschehensbehauptender Sätze. Linguistica Silesiana 14/1992, 7-17.
  56. Bemerkungen zu ausgewählten Negationsproblemen im Deutschen und Polnischen. W: Schatte, Czesława / Mielczarek, Zygmunt (red.): Forschungen zur deutschen Sprache und Literatur. Katowice 1991, 30-41 (współaut. Czesława Schatte).
  57. Versuch einer Klassifikation der Satzadverbien des Deutschen. Linguistica Silesiana 13 (1991), 89-97.
  58. Internationalismen und falsche Freunde in den Lexika des Deutschen und Polnischen. W: P. Braun, B. Schaeder, J. Volmert (red.): Internationalismen. Studien zur interlingualen Lexikologie und Lexikographie. Tübingen: Niemeyer 1990, 87-94.
  59. Zum Status des Morphems es bei sogenannten Impersonalia. Linguistica Silesiana 12/1990, 49-54.
  60. Die Darstellung von verursachten Zustandsübergängen im Deutschen und Polnischen. W: Honsza, Norbert (red.): Germanistische Studien zur Sprach- und Literaturwissenschaft. Katowice 1990, 7-16.
  61. Die Modalpartikeln doch, denn und wohl und ihre betonten Verwendungsweisen. W: I. Prokop (red.): Gesprochene Sprache 1. Materialien des I. wissenschaftlichen Symposiums im Rahmen des Forschungsprojekts »Linguistische Studien zur gesprochenen Sprache«. Poznań 1990, 121-127.
  62. Probleme einer Konfrontation deutscher und polnischer Partikeln. Linguistica Silesiana 11/1989, 51-56.
  63. Eine Konfrontation der Passivkonversen zu kausativen Sätzen im Deutschen und Polnischen. W: A. Kątny (red.): Theorie und Praxis der deutsch-polnischen Konfron­tation und Translation. Rzeszów 1989, 137-148.
  64. Die Darstellung verursachter Zustandsveränderungen im Deutschen und Polnischen. Zeitschrift für germanistische Linguistik 10/1989, 182-192.
  65. Probleme der Konfrontation deutscher und polnischer Partikeln. Prace Komisji Nauk. PAN, zesz. 14/1989. Katowice 1989, 12.
  66. Znajomość języka obcego a wiedza o języku ojczystym i obcym w kształceniu nauczycieli języka niemieckiego. W: Materiały XII Ogólnopolskiego Sympozjum Polskiego Towarzystwa Lingwistyki Stosowanej, Zaborów 13.-15.11.1986. Warszawa 1988, 69-76.
  67. Sachverhaltsklassifikation und semantische Klassifikation der Sätze in Ausgangs- und Zielsprache (Deutsch-Polnisch). Übersetzungswissenschaftliche Beiträge 11. Leipzig 1988, 93-98.
  68. Zu Textgliederungs- und Textverflechtungsfunktion einer Gruppe von Adverbien. W: Proben. Konferenzbeiträge. Warszawa 1988, 91-99.
  69. Zur Untergliederung von Assertiva. Linguistica Silesiana 10/1988, 41-47.
  70. Zur Verschiedenheit der Funktion von Modalwörtern. W: N. Honsza (red.): Studien zur Sprach- und Literaturwissenschaft. Katowice 1987, 131-146.
  71. Der Instrument-Begriff - eine simplifizierende Generalisierung der Kasusgrammatik. Linguistica Silesiana 9/1987, 131-146.
  72. Probleme der Anordnung der Reflexivpronomen sich  und się. W: N. Honsza (red.): Untersuchungen zur Literatur und Linguistik. Katowice 1987, 81-90.
  73. Niemiecki morfem es i jego odpowiedniki w języku polskim. Prace Komisji Naukowych PAN, zesz. 11/1986. Katowice 1987, 29-33.
  74. Die Darstellung verursachter Zustandsveränderungen im Deutschen und Polnischen. Linguistische Arbeitsberichte 58. Leipzig 1987, 64-73.
  75. Zur Semantik lokaler Präpositionalphrasen in deutschen und polnischen Bewegungs- und Gerichtetheitsbeschreibungen. W: R. Laskowski (red.): Czas i przestrzeń w języku. Katowice 1986, 42-49.
  76. Probleme der Klassifizierung von verursachte resultative Prozesse beschreibenden Sätzen. Linguistica Silesiana 8/1986, 133-147.
  77. Sind Partikeln eine Wortklasse? W: R. Lipczuk (red.): Syntaktische Studien [= Göppinger Arbeiten zur Germanistik 447]. Göppingen 1985, 143-161.
  78. Zur Semantik kausativer Sätze. Kwartalnik Neofilologiczny XXXI, 1/1985, 17-25.
  79. Die verschiedenen Verwendungsweisen des Morphems es und ihre polnischen Ent­sprechungen. W: A. Szulc (red.): Studien zum polnisch-deutschen Sprachvergleich 2. Kraków 1985, 83-92.
  80. Zu semantischen Problemen des deutschen Passivs. Kwartalnik Neofilologiczny XXIX, 1-2/1983, 61-72.
  81. Die Stellung des Reflexivpronomens sich im Vergleich mit der des Reflexivpronomens się. W: Germanistisches Jahrbuch DDR-VRP 1983, 175-185.
  82. Sinnkriterien zur Abgrenzung kausativer Sätze von anderen. Lubelskie Materiały Filologiczne. Lublin 1983, 285-314.
  83. Das deutsche Morphem es und seine polnischen Entsprechungen. Zielsprache Deutsch 3/1982, 42-47.
  84. Das erweiterte Adjektivattribut im Deutschen und Polnischen. Kwartalnik Neofilolo­giczny 2/1981, 17-28.
  85. Zum nominalen Attribut im Deutschen und Polnischen. W: A. Szulc (red.): Studien zum polnisch-deutschen Sprachvergleich 1. Kraków 1981, 77-91.
  86. Einige Bemerkungen zum Gebrauch der Infinitivkonstruktionen im Deutschen und Polnischen. W: Neophilologica 1. Katowice 1980, 152-161 (współaut.).
  87. Einige Bemerkungen zur Arbeit mit dem Lehrbuch Moderner deutscher Sprachgebrauch von Heinz Griesbach im sprachpraktischen Unterricht. W: Neophilologica 1. Katowice 1980, 162-169.
  88. Kilka uwag o analizie semiotycznej tekstów politycznych. Zepołowy projekt ministerialny MR 3-17, grupa tematyczna 4.3. Katowice 1980.
 
Skrypty
 
  1. Agnieszka Poźlewicz / Justyna Duch-Adamczyk / Christoph Schatte: Syntax des Deutschen im Abriss. Poznań 2013.
  2. Lebenserfahrungen mit einem Stuhl. Eine Auswahl themengebundener Äußerungen in deutscher und polnischer Sprache. Bielsko-Biała: Verbum 1991, 52 str. (współaut. Ryszard Bajoński).
  3. Wortfelder im Sprachvergleich: Verben des Zunehmens. Lehrmaterial zur deutschen Sprache der Gegenwart. Erfurt: Wyd. WSP, 1990 (współaut. Herbert Schreiber).
  4. Wortfelder im Sprachvergleich: Verben des Produzierens. Lehrmaterial zur deutschen Sprache der Gegenwart.Erfurt: Wyd. WSP, 1990 (współaut. Herbert Schreiber).
  5. Wortfelder im Sprachvergleich: Verben der Existenz. Lehrmaterial zur deutschen Sprache der Gegenwart. Erfurt: Wyd.WSP ,1989 (współaut. Herbert Schreiber).
  6. Rozdział: Die Satzgliedanordnung. W: Chmiel, Piotr / Schatte, Czesława (red.): Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego. Cz. II ‑ Składnia. Katowice 1981, 137-150.
  7. Rozdział: Die Infinitivkonstruktionen. W: P. Chmiel, Cz. Schatte: Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego ‑ Składnia. Katowice 1981, 113-124.
  8. Rozdział: Das Passiv. W: Chmiel, Piotr, Koczy, Karol (red.): Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego. Cz. I ‑ Morfologia. Katowice 1980,222-240 (współaut. Czesława Schatte).
  9. Rozdział: Das Adjektiv. W: Chmiel, Piotr, Koczy, Karol (red.): Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego. Cz. I ‑ Morfologia. Katowice 1980, 69-80(współaut. Czesława Schatte).
  10. Rozdział: Musik heute. W: Tomiczek, Eugeniusz (red.): Für und wider. Podręcznik dla studentów germanistyki. Wrocław 1976, 191-198.
Słowniki
  1. Niemiecko-polski słownik form czasownikowych. Warszawa: Wydawnictwo Energeia, wyd. 2. 1998 (współaut. Stanisław Kaczmarski).
  2. Niemiecko-polski słownik form czasownikowych. Warszawa: Wydawnictwo Energeia, 1994 wyd. 2.(współaut. Stanisław Kaczmarski).
  3. Niemiecko-polski słownik tautonimów. Warszawa: PWN, 1994 (współaut Ryszard. Lipczuk et al.).
 
Tłumaczenia
  1. Czesław Głombik: Husserl und die Polen. Frühgeschichte einer Rezeption. – Aus dem Polnischen übersetzt von Christoph Schatte. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann, 2011. 210 stron.
  2. A. Gwóźdź (red.): Filmtheorie in Polen. Frankfurt/M.: Peter Lang, 1991, 270 str. (współaut.).
  3. Henryk Kocój: Preußen und Deutschland gegenüber dem Novemberaufstand. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1990. 167 str.
  4. S. Karolak, D. Wasilewska: Zaczynam mówić po polsku - Polnisch für Anfänger. Warszawa: PWN, 1984, 853 str. (współaut.).
 
Podręczniki
  1. „Dein Deutsch« – Dein Europa 1. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2003.
  2. „Dein Deutsch« – Dein Europa 2. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2004.
  3. „Dein Deutsch« – Dein Europa 3. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2005.
  4. „Dein Deutsch« – Start 1. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej w klasach 4-6(podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2003.
  5. „Dein Deutsch« – Start 2. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej w klasach 4-6(podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2004.
  6. „Dein Deutsch« – Start 3. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej w klasach 4-6(podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2005.
  7. „Dein Deutsch« – Basis 1. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2003.
  8. „Dein Deutsch« – Basis 2. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2004.
  9. „Dein Deutsch« – Basis 3. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2005.
  10. „Dein Deutsch«. – Mitte 2. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum dla kontynuujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2003.
  11. „Dein Deutsch«. – Mitte 3. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum dla kontynuujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2004.
  12. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach podstawowych – Klasa 4 (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1999.
  13. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach podstawowych – Klasa 5 (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 2000.
  14. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach podstawowych – Klasa 6 (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 2001.
  15. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum – Klasa 1 dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1999.
  16. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum – Klasa 2 dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 2000.
  17. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum – Klasa 3 dla początkujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 2001.
  18. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum – Klasa 1 – kontynuacja (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1999.
  19. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum – Klasa 2 – kontynuacja (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 2000.
  20. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum – Klasa 3 – kontynuacja (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 2001.
  21. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum – klasa 1 dla kontynuujących (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy . Graf-Punkt, Warszawa 2002 – nowa wersja.
  22. „Dein Deutsch«. Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym w klasach 1-3 dla kontynuujących naukę (współaut.), praca zbiorowa pod red. nauk. F. Gruczy. Graf-Punkt, Warszawa 2002.
  23. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym dla kontynuujących naukę – Część 1 (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy. Graf-Punkt, Warszawa 2002 – nowa wersja.
  24. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych dla kontynuujących naukę – Część 2 (podręcznik, książka ćwiczeń ze słowniczkiem, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy. Euro-Edukacja, Warszawa 2003 – nowa wersja.
  25. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach podstawowych – Klasa V (podręcznik, książka ćwiczeń, słowniczek, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1994.
  26. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach podstawowych – Klasa VI (podręcznik, książka ćwiczeń, słowniczek, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1995.
  27. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach podstawowych – Klasa VII (podręcznik, książka ćwiczeń, słowniczek, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1996.
  28. „Dein Deutsch«. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkołach podstawowych – Klasa VIII (podręcznik, książka ćwiczeń, słowniczek, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1997.
  29. „Dein Deutsch«. Podręcznik języka niemieckiego dla klasy 1 szkół średnich – (podręcznik, książka ćwiczeń, słowniczek, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1995.
  30. „Dein Deutsch«. Podręcznik języka niemieckiego dla klasy 2 szkół średnich – (podręcznik, książka ćwiczeń, słowniczek, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1996.
  31. „Dein Deutsch«. Podręcznik języka niemieckiego dla klasy 3 szkół średnich – (podręcznik, książka ćwiczeń, słowniczek, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1997.
  32. „Dein Deutsch«. Podręcznik języka niemieckiego dla klasy 4 szkół średnich – (podręcznik, książka ćwiczeń, słowniczek, poradnik metodyczny), praca zespołowa pod red. nauk. F. Gruczy.Graf-Punkt, Warszawa 1999.
Działalność wydawnicza
  1. Germanistische Studien zu Sprache und Literatur. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 1996 (współred. Zygmunt. Mielczarek).
  2. Das Deutsche von innen und von außen. Ulrich Engel zum 70. Geburtstag. Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Poznań 1999 (współred.Andrzej Kątny).
  3. LinguiÖstische und glottodidiaktische Probleme der Translatorik. Tom konferencyjny 4. Konferencji Młodych Germanistów „Koła Zgorzeleckiego“ i „Görlitzer Kreis”. Październik 2001 w Słubicach. Poznań 2002.
 
Recenzje/ Sprawozdania
  1. Reinhold Schmitt / Gerhard Stickel (red.): Polen und Deutsche im Gespräch [= Studien zur deutschen Sprache 8] Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997. W: Deutsch im Dialog 1999, 142-147.
  2. Irmtraud Behr / Hervé Quintin: Verblose Sätze im Deutschen. Zur syntaktischen und semantischen Einbindung verbloser Konstruktionen in Textstrukturen. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 1996. W: Linguistica Silesiana 19/1998, 151-155.
  3. Andrzej Kątny: Zu ausgewählten Aktionsarten im Polnischen und deren Entsprechungen im Deutschen. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1994. W: Linguistica Silesiana 17/1996, 76-82.
  4. Izabela Prokop: Erotetische Sprechakte im Deutschen und im Polnischen anhand natürlicher Gespräche. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1995. W: Linguistica Silesiana 17/1996, 74-76.
  5. Marcel Vuillaume, Jean-Francois Marillier, Imtraud Behr (red.): Studien zur Syntax und Semantik der Nominalgruppe. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1993. W: Linguistica Silesiana 16/1995, s. 133-147.
  6. Johannes Volmert: Politikerrede als kommunikatives Handlungs-spiel. München: Fink 1989. W: Studia Germanica Posnaniensia XXI/1995, s. 119-122.
  7. Franciszek Grucza, Hans-Jürgen Krumm, Barbara Grucza: Beiträge zur wissenschaftlichen Fundierung der Ausbildung von Fremdsprachenlehrern. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 1993. W: Linguistica Silesiana 15/1993, 133-138.
  8. Andrzej Kątny (red.): Studien zum Deutschen aus kontrastiver Sicht. [= Europäische Hochschulschriften: Reihe XXI Linguistik; Bd. 86]. Frankfurt/M.: Peter Lang 1990. W: Linguistica Silesiana 14/1992, 139-142.
  9. Andrzej Kątny (red.): Studien zur kontrastiven Linguistik  und literarischen Übersetzung. [= Europäische Hochschulschriften, Reihe XXI Linguistik, Bd. 76] Frankfurt/M.: Peter Lang 1989. W: Kwartalnik Neofilologiczny 3/1990, 299-302.
  10. Gerhard Hentschel: Vokalperzeption und natürliche Phonologie. München: Beck 1986. W: Linguistica Silesiana 11/1989, 133-134.
  11. Vladimir P. Litvinov, Vladimir P. Nedjalkov: Resultativkonstruktionen. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1988. W: Kwartalnik Neofilologiczny 3/1989, 96-99.
  12. Ryszard Lipczuk: Verbale Tautonyme lateinischer Herkunft in deutsch-polnischer Relation. Göppingen: Kümmerle 1987. W: Kwartalnik Neofilologiczny 1/1988. 112-115.
  13. Sprawozdanie z konferencji nt. „Theorie und Praxis der deutsch-polnischen Translation und Konfrontation”, 3.-5.6.1986 w Rzeszowie. W: Glottodidactica XIX/1988, 183-184.
  14. Das deutsche Fachwort der Technik. Leipzig: Enzyklopädie 1984. W: Kwartalnik Neofilologiczny 3/1986, 116-118.
  15. Werner Kötz: Übungen zu den Partikeln. Leipzig: Enzyklopädie 1984. W: Kwartalnik Neofilologiczny 3/1985, 363-365.
  16. Christian Burkhardt: Bedeutung und Satzgrammatik. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1982. W: Linguistica Silesiana 5/1985, 147-150.
  17. Ursula Hoberg: Die Wortstellung in der geschriebenen deutschen Gegenwartssprache. München: Hueber 1981. W: Kwartalnik Neofilologiczny 2/1983, 299-302.
  18. Heinz Griesbach: Das deutsche Verb. München: Max Hueber Verlag, 1980. W: Kwar­talnik Neofilologiczny 1-2/1982, 107-108.
  19. Jörg Etzensperger: Die Wortstellung der deutschen Gegenwarts-sprache als Forschungsobjekt. Berlin: de Gruyter 1979. W: Kwartalnik Neofilologiczny 1/1981, 116-120.
  20. Andrzej Z. Bzdęga: Das Adjektiv im Polnischen und Deutschen. Versuch einer Kon­frontation. Wrocław: Ossolineum, 1980. W: Kwartalnik Neofilologiczny 2/1981, 247-249.
  21. Joachim Ballweg: Semantische Grundlagen einer Theorie der deut-schen kausativen Verben. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1977. W: Kwartalnik Neofilologiczny 2/1981, 249-251.
  22. Norbert Morciniec: Zarys intonacji niemieckiej intonacji zdaniowej z ćwiczeniami. Wrocław: Wyd. Uniw. Wrocławskiego 1979. W: Przegląd Glottodydaktyczny 4/1980, 412-414.
  23. Helmut Gipper: Sprachwissenschaftliche Grundbegriffe und Forschungsrichtungen. München: Hueber 1978. W: Kwartalnik Neofilologiczny 3/1979, 416-418.
  24. Studienmaterial zur Lehrveranstaltung Beschreibende Grammatik. Hrsg. E. Iffland. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytet Łódzkiego 1975. W: Studia Germanica Wratislaviensis XL, 1978, 273-277.
  25. Werner Welte: Moderne Linguistik – Terminologie/Bibliographie. München: Hueber 1974. W: Kwartalnik Neofilologiczny 1/1977, 100-101.
  26. Renate Luscher: Grammatik der modernen Umgangssprache. München: Hueber 1975. W: Studia Germanica Wratilaviensis XXXII, 1977, 208-211.
 


Kontakt
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM
ul. 28 Czerwca 1956 nr 198
61-485 Poznań
                             
Sekretariat
tel. +48 61 829 29 25
fax. +48 61 829 29 26
                             
Webmaster
Mateusz Ławniczak
mateusz@amu.edu.pl
                             
Media społecznościowe