Gabriela Gorąca-Sawczyk PhD

Address
Collegium Hipolita Cegielskiego
ul. 28 Czerwca 1956/nr 198
61-485 Poznań 

Phone
+48 61 829 29 09
 
e-mail
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Position
Assistant professor
Institute marketing coordinator
Member of the Program Council
Member of the Reporting Comity

Research interests
Advertising texts, language in marketing and advertising, persuasion in language, multimedia in foreign language teaching and learning, foreign language teaching to students with special needs 

Teaching experience
General German, elective courses in advertising texts, B. A. Seminar, M. A. Seminar, teaching German as a foreign language (secondary education), intercultural foreign language teaching,
 
Research stays
2008 scholarship – Bayreuth University, Intercultural German Studies
5.2011 - 10.2011 – Internship for researchers (SSN), development specialist
 
International cooperation

2016-2017 Cooperation with Krzyżowa Foundation
6.12.2015-11.12.2015 Christian-Albrechts-University Kiel (Participation in the project: A unique graduee)
23.08.2015-5.09.2015 Wageningen University in Holland (Participation in the project: Transformation. doc)
1.6.-8.6.2014 Philipps-University Marburg (Erasmus Staff Mobillity – Teaching)

2004-2005 Cultural Studies at Viadrina University in Frankfurt/ O., Socrates - Erasmus.
2011-2014 research cooperation with Natascha Jourdy (Paris)

Publications

Monography

(2014): Entwicklung interkultureller Kompetenz mit Werbetexten. Projektorientierter Fremdsprachenunterricht im univeritären Bereich. Poznań: Wydawnictwo UAM.

(2014): Glottodidaktik früher, heute und morgen. Poznań: Wydawnictwo UAM, PDF-file: http://hdl.handle.net/10593/17523.

Papers

(2016): „Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i językowych studentów lingwistyki stosowanej poza planem", in: Pedagogika. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, tom XXV, nr 1, 187-195, http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/4110/14.pdf

(2016): „Możliwości rozwijania kompetencji miękkich dla wykładowców uczelni wyższych na przykładzie wykładowcy-filologa", in: J. Makowski (red.) Języki specjalistyczne. Edukacja - perspektwy - sukces. Łódź: Wyd. Primum Verbum, 28-39.

(2015): „Rola zadań w rozwijaniu autonomii studentów specjalizacji glottodydaktycznej", in: Lingwistyka Stosowana 14: 3/2015, 31–40
http://www.ls.uw.edu.pl/documents/7276721/13367523/3+Lingwistyka+Stosowana+14+Gabriela+Goraca-Sawczyk.pdf

(2014): „Różnorodność technik uczenia się słownictwa w języku obcym", in: Neofilolog Nr. 43/2: Podsystemy języka w praktyce glottodydaktycznej, 181-192.

(2014): „Sukces w nauczaniu słownictwa ucznia dyslektycznego na zajęciach z języka obcego - możliwości i sposoby wykorzystania wizualizacji", in: Sujecka-Zając, J. / Jaroszewska, A. / Szymankiewicz, K. / Sobańska-Jędrych, J. (red.). Inspiracja - Motywacja - Sukces. Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego, 273-283.

(2014): "'Wir verreisen...' - mit lebensnahen Aufgaben das Sprachenlernen fördern", in: Frühes Deutsch Nr. 33, 9-11 (wraz z Luizą Ciepielewską-Kaczmarek).

(2014): „Zur Einleitung: Glottodidaktische Tendenzen und Perspektiven", in: Ciepielewska-Kaczmarek, L. / Gorąca-Sawczyk, G. (ed.). Glottodidaktik früher, heute und morgen, 9-12 (with Luiza Ciepielewska-Kaczmarek), PDF-file: http://hdl.handle.net/10593/17523

(2014): „Filme sehen und sehen lernen: Potenziale des Filmeinsatzes im DaF-Unterricht für Lehrende und Lernende", in: Ciepielewska-Kaczmarek, L. / Gorąca-Sawczyk, G. (ed.). Glottodidaktik früher, heute und morgen, 81-96 (with Natascha Jourdy), PDF-file: http://hdl.handle.net/10593/17523

(2014): „Kreatives Denken - kreatives Schreiben. Metamorphosen von Märchen im Rahmen eines interkulturellen Projekts im DaF-Unterricht mit Anfängern“, in: Interjuli - Internationale Zeitschrift zur Kinder- und Jugenditeraturforschung 02/2014, 78-93 (with Natascha Jourdy), http://www.interjuli.de/de/assets/Artikel/1402%20Neue%20Medien/07.%20Goraca.compressed.pdf

(2014): Przygotowanie do zawodu nauczyciela w ocenie studentów na kierunkach lingwistyka stosowana UAM, filologia germańska UAM, filologia germańska UMCS, Lublin UMCS (with Barbara Skowronek and Luiza Ciepielewska-Kaczmarek).


(2013): "Using Blogs for Foreign Language Teaching and Learning", in: Glottodidactica vol. XL/2, 87-97. DOI: 10.14746/gl.2013.40.2.7
 
(2013): „Förderung des akademischen Schreibens in einer Fremdsprache anhand von offenen Unterrichtsmethoden“, in: Revista Nebrija Actas de Congreso Número especial 13/ Año 2013, Madryt,

(2013): „Entwicklung des interkulturellen Bewusstseins bei der Projektarbeit mit Reklametexten", in: Grucza, F. / Zhu, Jianhua. Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. Band 19. Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Warschau 2010. Frankfurt am Main: Peter Lang, 43-47.

(2011): „Repräsentative Kunstwerke aus dem deutschsprachigen Raum im DaF-Projektunterricht“, in: Glottodidactica XXXVII, 107-116 (with Natascha Jourdy), DOI: http://dx.doi.org/10.14746/gl.2011.37.9

(2010): „Kommunikativ-interkultureller Ansatz im projektorientierten Fremdsprachenunterricht", w: ПроблемыМежкультурной коммуникации в теории языка и лингводидактике (Probleme der multikulturellen Kommunikation in der Sprachtheorie und Glottodidaktik), Barnaul, 124-127.

(2009): „Die semiotische Analyse der Werbetexte als didaktische Strategie zur Förderung des Leseverstehens“, in: M. Foschi / M. Hepp (ed.) (2009). Texte – Lesen. Ansichten aus der polnischen und italienischen DaF-Didaktik. Jacques e i suoi quardeni, Pisa, 79-90.

(2009): „Interkulturelle Kompetenz der Fremdsprachenlerner in der heutigen mediatisierten Welt”, in: Karolak, Cz. (2009). Reflexion als Schlüsselphänomen der gegenwärtigen Fremdsprachendidaktik. Posener Beiträge zur Germanistik - Volume 27, 205-212.

(2009): „Rola nauczyciela języka obcego w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej ucznia w pracy projektowej nad tekstami reklamowymi”, in: Lingwistyka Stosowana tom 1, Warszawa, 91-97.
(2009): „Reklama jako specyficzna forma komunikacji w nauczaniu języków obcych”, in: Przegląd Glottodydaktyczny, tom XXVI, Warszawa, 25-33.

(2008): „Intersemiotische Kommunikation im frühen Fremdsprachenunterricht“, in: Glottodidactica tom XXXIV,Poznań, 43-51.

(2008): „Werbetexte als Lehr- und Lernmaterial zur Entwicklung der kommunikativen Kompetenz“, in: Studia Germanica Posnanensia, Poznań, 139-146.

(2008): „Integratives und spielerisches Wortschatzlehren”, in: Scripta Neophilologica Posnaniensia, tom IX , Poznań, 89-96.

(2008): „Podobieństwa oraz interakcje języka i muzyki”, in: Przegląd Glottodydaktyczny tom XXIV, Warszawa, 43-50.

Reviews
(2014): Graefen, G. / Moll, M. Wissenschaftssprache: Deutsch: lesen - verstehen - schreiben. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Frankfurt a.M.: Peter Lang (2. Auflage 2012), in: Glottodidactica tom XL/1, 141-143.

(2013): Nerlicki, K. Lernerreflexionen im Blickpunkt. Polnische Germanistikstudenten über ihre fremdsprachlichen Lern- und Kommunikationserfahrungen. Hamburg 2011: Verlag Dr. Kovač, in:Glottodidactica tom XL, 167-168.

(2012): Olpińska-Szkiełko, M. / Grucza, S. / Berdychowska Z. / Żmudzki, J. (red.). Der Mensch und seine Sprachen: Festschrift für Professor Franciszek Grucza, Frankfurt am Main: Peter Lang, in: Glottodidcatica tom XXXIX, 109-110.

(2011): Ziebart, H. / Wójcik, A. Phraseologisches Wörterbuch Deutsch-Polnisch. Słownik frazeologiczny niemiecko-polski. Stuttgart 2010: Pons, in: Glottodidactica tom XXXVIII, 113-115.

(2011): Małgorzewicz, A. (Hrsg.). Translation: Theorie – Praxis – Didaktik. Dresden – Wrocław 2010: Neisse Verlag, in: Glottodidactica XXXVII, Poznań, 188-190.

(2009): Grucza, S. Od lingwistyki tekstu do lingwistyki tekstu specjalistycznego. F. Grucza/ J. Lukszyn (Hrsg.).Języki. Kultury. Teksty. Wiedza, 7. Warszawa 2007: Euro-Edukacja, in: Glottodidactica XXXV, 207-210.

(2007): Lewicka, G. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT 2007, in: Glottodidactica, tom XXIII, Poznań, 169-171.

Research reports
(2011): Bericht über die Verleihung der Jugendpreise 2010, Wiesbaden 17.09.2010, in: Glottodidactica XXXVII (with Alicją Szczap).

(2008): Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji GMF-Bundeskongress 2008 w Lipsku „Qualität entwickeln. Neue Wege in Unterricht und Lehrerbildung” Przegląd Glottodydaktyczny, tom XXVI, Warszawa, 217-222.

Awards/ Prizes

2012 European Language Label; “an award encouraging new initiatives in the field of teaching and learning languages, the rewarding of new techniques in language teaching, and spreading the knowledge of languages' existence, thereby promoting good practice” (http://ec.europa.eu/languages/policy/strategic-framework/language-label_en.htm)
 


Contact
Wydział Neofilologii
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM
al. Niepodległości 4,
61-874 Poznań
                             
Administration
tel. +48 61 829 29 25
fax. +48 61 829 29 26
                             
Webmaster
Mateusz Ławniczak
mateusz@amu.edu.pl
                             
Social media