OPIS PROJEKTU

OPIS PROJEKTU

Plakat Polsko-niemiecki projekt studentów i wykładowców Uniwersytetu Philippsa i Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, przy współpracy Muzeum Powstania Warszawskiego, odbywa się jako wspólne seminarium w semestrze letnim 2014 w miejscu pozauczelnianym. Uczestnicy po stronie niemieckiej to studenci na kierunkach nauczycielskich różnych specjalności, po stronie polskiej studenci ostatnich lat specjalizacji lingwistyka stosowana (ze znajomością języka niemieckiego na poziomach B2-C1). Po wprowadzających wykładach uznanych ekspertów i świadków tamtych czasów studenci mają za zadanie stworzyć niemiecko-polskie materiały dydaktyczne online (podcasty, videocasty, gry dydaktyczne online, webquesty, wikis itp.), które później będą udostępnione szerszej publiczności. Przygotowanie jak i związane z refleksją utrwalanie procesu pracy następuje w ścisłej współpracy z obydwoma uniwersytetami. Poprzez projekt wspieramy zarówno proces wspólnego uczenia się, polegający na kreatywnym i samodzielnym opracowaniu różnych tematów, jak i rozwój umiejętność empatii, możliwy dzięki spojrzeniu na problem z różnych perspektyw.

PROJEKTBESCHREIBUNG

Das deutsch-polnische Projekt von Studierenden und Lehrenden der Philipps-Universität Marburg und der Adam-Mickiewicz-Universität unter Kooperation des Museums des Warschauer Aufstands findet als gemeinsames Seminar im Sommersemester 2014 an einem außeruniversitären Lernort statt. Die Teilnehmer auf der deutschen Seite sind Studierende für das Lehramt auf Gymnasium in unterschiedlichen Fächern und auf der polnischen Seite Studierende der letzten Studienjahre im Fachbereich angewandte Linguistik (mit Deutschkenntnissen auf dem Niveau B2-C1). Nach einführenden Vorträgen von ausgewiesenen Experten und Zeitzeugen erstellen die Studierenden in deutsch-polnischen Kleingruppen online Lehr- und Lernmaterialien (podcasts, Vodcasts, didaktische Spiele online, Webquests, Wikis etc.), die einer breiten Öffentlichkeit zugänglich gemacht werden. Die Vorbereitung und die den Arbeitsprozess reflektierende Nachbereitung erfolgt dann in enger Kooperation an den Heimatuniversitäten. Mit dem gesamten Projekt werden kooperatives Lernen bei der kreativen und selbständigen Bearbeitung des Themas sowie die Empathiefähigkeit durch Einnahme und Aushandlung von verschiedenen Perspektiven gefördert.